Jul dukning….

 
Ett av det roligaste på julafton (förutom öppna paket :)
är att få duka och pynta julbordet…..

 

…..till årets dukning var det nålfiltade hjärtan
med texten ”God Jul”, vita trähjärtan med namn runt
glasfoten samt en ”julsångsbok” där jag skrivit om de
vanligaste julsångerna så de passade in på alla gäster….

De nålfiltande hjärtana med God Jul text är ett tidsfördriv jag haft på
kvällar framför TV eller då jag inte kunnat sova. Så innan jul hann jag få
till 12 stycken hjärtan. Det blir ju att texten blir lite olika för varje
hjärta, men det är ju bara lite charmigt, tycker jag. Blir mer personligt.

..med två stycken bord bredvid varann blir det mycket yta
i mitten för dekoration och senare plats för drickor och dylikt =)

 

..de vita trähjärtana som jag stämplat allas namn på som
bordplacering, skrev jag om i tidigare inlägg här >>
Ljuslyktan av glas har jag dekorerat med pappersnöre, ståltråd,
träbock och God Jul snöre. Den är fylld med träspån, men har
ett innerglas, där själva värmeljuset står.

Det skymmer ute…..

…och julaftons eftermiddag är här och snart kommer
gästerna. Nu ska ljusen tändas. Massor av ljus överallt,
det är jul det……

 

…storasyster Fanny älskar tända ljus, så hon gick
gärna runt och tände överallt…..

 
 
 

…ljuskronan över bordet är även den pyntad med en ljusslinga
i granriset och ljusslinga på bordet lyser upp lite diskret…..

 …nu är vi nog redo för lite gäster…..

Glöggbordet…..

Just innan Kalle på TV så anländer de flesta
gästerna och då blir det lite glögg och annat
smått och gott….



..Fannys egendekorerade pepparkakor….

 

…glögg från ”Alterhedens”  (som ligger i byn) är ett måste och
i år blev det blåbärsglögg och hjortronsglögg. Min favorit är
blåbärsglögg….mmmmm då känner man att det är jul igen.

 

…så när gästerna anlänt och det börjat plockats mat
från julbordet så öppnade vi även julsångsböckerna….

…här på soffan sitter Max moster, farmor och
mormor och bläddrar sig fram till rätt sida och
sedan blev det lite rolig sång…..

….här är till exempel ”Pepparkaksvisan” uppslagen
som handlar om farfar som är ute med hunden
på jakt :)….

….Max älskade detta moment, då julsångerna
handlade om alla vid bordet. Han sa bara
mera, mera” =) Så det slutade med att vi nog
sjöng de flesta sånger på en gång ;)

Återkommer med bilder på det mest
spännande momentet under julafton,
nämligen tomtens besök…..;)

2 reaktioner på ”Jul dukning….

Lämna gärna en kommentar:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.